Witam Dzieci i Rodziców. W tym tygodniu proponuje Państwu i Waszym pociechą drugą część doskonalącą wybrzmiewanie głosek szumiących, czyli: sz, rz, cz, dz.
Na początek proponuję ćwiczenia na rozruszanie i przygotowanie poszczególnych artykulatorów (tj buzi, języka, podniebienia), do prawidłowego wybrzmiewania zaburzonych głosek. Pomocne będą tutaj proponowane przeze mnie tydzień temu przykładowe ćwiczenia. Można je również wykorzystać tym razem. Kiedy artykulatory będą już przygotowane do wybrzmiewania poszczególnych głosek szumiących, próbujemy, staramy się je wywoływać.
Przypominam o prawidłowym wyglądzie buzi J
Usta do przodu- robimy taki Dziubek, ryjek
Zęby zbliżone
Język (nie widać go) powinien znaleźć się za górnymi zębami
Zaczynamy od prostych ćwiczeń.
1.Prosimy aby pociecha spróbowała powtarzać za nami najpierw poszczególne głoski w logotomach, czyli tzw zbitkach głosek, np.: sza, szo, szu, sze, szy, asz, osz, esz,ysz, isz, asza, oszo, esze, yszy, uszu itp. (dotyczy to każdej głoski: cz, rz, dz)
2. Zaczynamy wprowadzać pojedyncze słowa, np. szafa, szalik, sznurek, szyszka. Wprowadzając pojedyncze słowa zaczynamy od takich, które mają tę naszą głoskę:
– na początku wyrazu tak jak wyżej.
– potem wprowadzamy wyrazy, które mają wywoływaną głoskę w środku wyrazu, np. puszek, groszek, koszula, kieszeń, wieszak
– a na końcu wprowadzamy wyrazy, które naszą głoskę mają na końcu, np.: kosz, kapelusz, mysz itd.
Możemy też poprosić naszą pociechę, żeby wyszukało spośród otoczenia rzeczy, które w nazwie mają tę ćwiczona przez nas głoskę.
Dziękuję i życzę udanej zabawy.
Pozdrawiam p. Dagmara