Logopedia zdalnie 22.06-26.06.2020r. z p. Edytą

 

*Ćwiczenia oddechowe:                                                                                                            

- dmuchanie do celu ( np. na kartkę papieru, przewróconego kubeczka) 
na kuleczki z waty, piórko, skrawki papieru,                                                                                                               
-dmuchanie baniek mydlanych                                                                                                    
-zdmuchiwanie płomienia świeczki,                                                                                               
-dmuchanie aby płomień świeczki się przechylił,                                                                               
-dmuchanie na wiatraczek,                                                                                                           
-dmuchanie przez rurkę do kubeczka z wodą,                                                                              
-wciągamy powietrze nosem i wymawiamy jak najdłużej samogłoski np. aaaaaa......

*Bajka logopedyczna„Wakacje Pana Języczka”
Nastaje gorące lato. Pan Języczek postanawia wybrać się na wakacje. Siada wygodnie na fotelu (boki i przód języka unosimy do góry, tak by na środku powstało wgłębienie) i rozkłada mapę. Ogląda ją dokładnie i zaznacza na niej kilka miejsc, które miałby ochotę odwiedzić (dotykamy czubkiem języka ostatnich zębów dolnych i górnych). Potem zabiera się za pakowanie. Wyciąga ze strychu walizki (wspinamy się na strych – dotykamy czubkiem języka każdego zęba). Otwiera wielką szafę (otwieramy szeroko buzię). Wykłada z niej i pakuje do walizek wszystkie rzeczy, które przydadzą mu się podczas wakacyjnej wędrówki (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, po górnych zębach i górnej wardze, następnie wsuwamy język, przesuwając nim po górnej wardze, zębach i podniebieniu). Jest już spakowany i gotowy do podróży. Jedzie tramwajem na dworzec kolejowy (wypowiadamy: tt, tt).

Pierwszy etap podróży pan Języczek przebywa pociągiem. Pociąg przejeżdża przez szumiący las (wypowiadamy: szu, szu), koła turkoczą o tory (wypowiadamy: czcz, czcz).

Drugi etap podróży pokonuje samolotem. Samolot leci bardzo wysoko, pośród chmur (podnosimy się z przysiadu, machając rękoma – wdychamy powietrze nosem, prostujemy nogi i stajemy na palcach – wydychamy powietrze buzią), pan Języczek podziwia z góry piękne widoki (wołamy: ach, ech, och).

Potem pan Języczek wsiada do autobusu. Autobus mknie prędko (wołamy: brum, brum), kołysze się na zakrętach, czasem zatrąbi (wołamy: pipiip). Pan Języczek siedzi wygodnie w autobusie i podziwia widoki za oknem. Patrzy na pola i łąki. Na polach rośnie zboże. Pan Języczek dostrzega stracha na wróble, który strojąc strachowe miny, odstrasza ptaki (robimy straszne miny). Na łąkach pasą się krowy (poruszamy buzią, jakbyśmy coś przeżuwali), walczą ze sobą barany (język siłuje się z dolnymi zębami, próbując je wypchnąć), nad kwiatami latają, głośno bzycząc, pracowite pszczoły (wołamy: bzzz).

Pan Języczek wsiada do samochodu. Jedzie szybko, na zakrętach zwalnia i włącza kierunkowskaz (wypowiadamy: klik, klak; klik, klak). Kiedy pada deszcz, włącza wycieraczki, które wycierają mokre szyby (kilkakrotnie dotykamy czubkiem języka na przemian lewego i prawego kącik ust). Pan Języczek mija stary zamek. Zamek jest wielki i ma dużo wysokich wieżyczek (językiem próbujemy dotknąć nosa) oraz mnóstwo małych, okrągłych okien (językiem wysuniętym z buzi wykonujemy ruchy okrężne).

Pan Języczek odwiedził już wszystkie miejsca, które chciał zobaczyć. Pora wracać do domu. W walizkach kryje się dużo pamiątek z podróży (dotykamy czubkiem języka każdego zęba). Pan Języczek rozpakowuje bagaże, układa rzeczy w szafie (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, po górnych zębach i górnej wadze, następnie wsuwamy język, przesuwając nim po górnej wardze, zębach i podniebieniu). Wreszcie może usiąść w ulubionym fotelu i obejrzeć zdjęcia z wakacji.

*A teraz spróbujcie narysować pocztówkę z wakacji jaką mógłby przysłać Pan Języczek.

* posłuchajcie piosenki pt; „jadę, jadę” i pobawcie się https://www.facebook.com/logopedyczna/videos/493115414680046/

Polecam strony internetowe z ćwiczeniami logopedycznymi:https://domologo.pl/

https://szkolnecentrumterapii.wordpress.com/2020/03/13/domowe-zabawy-logopedyczne/?fbclid=IwAR2mpYVXBx8CltDf_BmMnvC9iUimRVD5wE5FP-WjRT7qJb5J6KWq6dcXxlA

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/

https://www.mimowa.pl/

pozdrawiam, Edyta Gutkowska