Ćwiczenia logopedyczne 29.03.-02.04.2021r.
Ćwiczenia oddechowe:
- wdech z unoszeniem ramion, wydech z ich opuszczaniem (słoneczko wschodzi i zachodzi);
- w leżeniu – wdech z unoszeniem klatki piersiowej (można na niej położyć np. misia), spokojny wydech (miś opada);
- wprawianie w ruch kłębka waty, chusteczki, serwetki, drobnych przedmiotów z papieru zawieszonych na nitkach lub leżących na stole (o powierzchni gładkiej lub chropowatej);
- puszczanie baniek mydlanych, dmuchanie przez słomkę do pojemniczka z wodą do robienia baniek – tworzenie „piany”.
Ćwiczenia języka:
- wesoły konik – kląskanie (ważne jest aby buzia była otwarta),
- samochód na parkingu – język udaje, że jest samochodem, który może zaparkować tylko w jednym specjalnym miejscu: na wałku dziąsłowym (jeśli dziecko nie może trafić językiem na wałek dziąsłowy, to wskazujemy dotykając palcem, tłumaczymy, że na górce, za górnymi ząbkami. Ważne aby buzia była otwarta),
- ciekawski język – język chce dotknąć do nosa, dotyka górnej wargi i górnych zębów – naprzemiennie, następnie zagląda do gardła (kilkakrotnie powtarzamy to ćwiczenie),
- schody – pierwszy schodek jest tuż za zębami, drugi na wałku dziąsłowym, trzeci na podniebieniu,
- pędzelek – język maluje sufit w buzi (podniebienie),
- piłka – język udaje piłkę, odbija się od podłogi i od sufitu (od dna jamy ustnej i od podniebienia).
Ćwiczenia warg.
- przesadne, głośne i dokładne wymawianie naprzemienne samogłosek: e-o-e-o-e-o (naśladujemy karetkę pogotowia), i-o-i-o-i-o (zabawa w naśladowanie osiołka), e-u-e-u-e-u (naśladowanie straży pożarnej),
- „pajacyki” – naśladowanie min wesołego i smutnego pajacyka,
- „Wielbłąd” – zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie – górnej na dolną,
- „Króliczek” – wysuwanie warg do przodu (wargi ściągnięte) i przesuwanie w kąciki ust: w prawo, w lewo, tak jakby królik chrupał marchewkę.
Ćwiczenia słuchowe:
- naśladowanie odgłosów zwierząt. Pomocny materiał:
- zabawa „Kto to?” – rozkładamy zestaw obrazków (figurek) zwierząt – kot, pies, kura, krowa, koza, kogut, świnka, koń itp. Dziecko nazywa zwierzęta (ustalenie, że dziecko je rozpoznaje), naśladuje odgłosy zwierząt,
- zabawa słuchowa „Czyj to głos?” -dziecko ma za zadanie odgadnąć ,kto z domowników mówi do niego zza pleców, zabawę można urozmaicić mówiąc szeptem lub zniekształcając nieco głos,
- zabawa „Co tak dźwięczy” Uderzanie łyżeczką o różne przedmioty :szybę, biurko, ścianę, szklankę, gliniany dzbanek itp. Dziecko identyfikuje poznane wcześniej dźwięki.
Drodzy rodzice oto propozycja zabaw logopedycznych na ten tydzień. Proponowane ćwiczenia należy powtarzać kilkakrotnie jednak pamiętajmy, aby powtórzeń nie było zbyt wiele ponieważ dziecko się znudzi i zniechęci do dalszej pracy. Ćwiczenia najlepiej wykonywać kilka razy w ciągu dnia w formie wesołej zabawy. Pamiętajmy także o częstych rozmowach z dziećmi, czytaniu książeczek, opowiadaniu ilustracji-kontakt z „żywą mową” najlepiej rozwija mowę dziecka.
Katarzyna Gutkowska