- Ćwiczenie nr 1-Bajka o Małym Misiu.
Miś postanowił zrobić wiosenne porządki. Ogromną miotłą (pokazujemy język) zamiata podłogę (język przesuwa się szorując za zębami), wymiata brudy na zewnątrz (język wysuwa się poza buzię). Sprzątanie domku nie zadowoliło go i postanowił, żepomaluje ściany (poruszanie językiem po wewnętrznej stronie policzków). Po pomalowaniu ścian przyczepia firanki (dotykanie językiem wałka dziąsłowego za górnymi zębami), omiata dachówki (wysuwanie języka do góry po zewnętrznej stronie górnej wargi). Po ciężkiej pracy postanowił odpocząć i wygrzać się w wiosennym słoneczku (język leży swobodnie, płasko na dolnej wardze).
Ćwiczenie nr 2 – Smaczne ćwiczenia.
Materiały potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia: – chrupki kukurydziane, nutella lub płatki śniadaniowe, metalowa łyżeczka. Rodzic zaprasza dziecko do smacznego ćwiczenia języka. Przykleja dziecku na wałku dziąsłowym (miejsce tuż za górnymi zębami) kawałek chrupka kukurydzianego, płatek śniadaniowy lub smaruje wałek dziąsłowy nuttellą. Czubek języka dotyka metalową łyżeczką (dzięki temu dziecko poczuje zimny dotyk i będzie wiedziało, którą częścią języka ma dotyka poszczególnych miejsc w buzi). Zadaniem dziecka jest zlizanie czubkiem języka przyklejonej lub nasmarowanej pyszności tak, żeby nic nie zostało. Ćwiczenie można powtórzyć trzy lub więcej razy, za każdym razem zmieniając substancję na wałku dziąsłowym.
Zabawa nr 3 – Kolorowe piórka.
Materiały potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia: – kolorowe, sztuczne piórka.Rodzic pokazuje dziecku kolorowe piórka i o nich opowiada. Dziecko zapoznaje się z piórkami, dotyka, podrzuca, łaskocze się. Rodzic może zadać dziecku kilka pytań, np. czy piórka są ciężkie, czy łaskoczą, czy szybko opadają zrzucane?, itp. Następnie rodzic siada razem
z dzieckiem do stolika. Na przeciw siebie rysuje poziomą linię, która będzie jednocześnie metą. Rodzic i dziecko na swoich dłoniach kładą po jednym piórku (każde w innym kolorze) i na słowo „start” zaczynają na nie dmuchać. Wygrywa to piórko, które jako pierwsze przekroczy linię mety. Piórka także można położyć bezpośrednio na stoliku i dmuchać tak, by się przesuwało po jego blacie. W trakcie wykonywania tej zabawy bardzo ważne jest, aby dziecko pobierało powietrze przez nos, a nie przez buzię. Podczas wydechu powietrze powinno przedostawać się przez zaokrąglone usta i nie zalegać w policzkach.
Ćwiczenie 4- Rytmy.
Rodzic wystukuje rytm (np. na bębenku, klaszcząc w dłonie). Dziecko porusza się zgodnie
z rytmem. Głośne i wolne stukanie (idzie niedźwiedź) dziecko idzie powoli, mocno stawiając nóżki na podłodze; cichsze, ale szybkie stukanie dziecko porusza się lekko i szybko (idzie mały miś). Zabawę powtarzamy kilka razy naprzemiennie.
A teraz kilka porad jak bawić się z dzieckiem? Biegajcie, skaczcie, turlajcie się, wykonujcie ruchy naprzemienne (np. czołganie się). Albo po prostu nie przeszkadzajcie dziecku, zapewniając mu bezpieczne miejsce do testowania swoich zdolności motorycznych. Jeżeli jednak upieracie się, żeby to były jakieś zadane ćwiczenia, które dziecko powinno wykonywać, to możecie razem z nim robić pajacyki (klaszcząc nad głową podczas podskoku), podskakiwać na jednej nodze, poprosić dziecko, żeby prawym łokciem dotknęło lewego kolana (i odwrotnie), rozłożyć długi sznurek i poprosić dziecko, żeby szło po nim (stopa za stopą). Wszystkie te zabawy doskonale wzmocnią rozwój mowy dziecka.
Drogi rodzicu wspomagaj rozwój mowy swojego dziecka poprzez:
• Dbaj o poprawność swoich wypowiedzi. Pamiętaj, że dziecko naśladuje właśnie Ciebie! Nie posługuj się językiem dziecka. Nie spieszczaj nadmiernie form. Nie nazywaj przedmiotów, czynności lub osób w taki sam sposób jak dziecko.
• Nie wyręczaj dziecka w mówieniu. Nie przerywaj mu. Jeśli ma trudność z wypowiedzeniem wyrazu, pozwól mu spokojnie dokończyć, po czym powiedz ten wyraz jeszcze raz poprawnie.
• Nie śmiej się z wypowiedzi dziecka. To może wywołać zniechęcenie do mówienia. Nie poprawiaj uporczywie każdego słowa i każdej niegramatycznej wypowiedzi dziecka.
• Nie wymagaj od dziecka, aby wymawiało głoski, na które fizjologicznie nie jest jeszcze gotowe!
• Ucz dziecko koncentrowania wzroku na rozmówcy. Patrz na dziecko, kiedy do niego mówisz oraz kiedy oczekujesz od niego odpowiedzi.
• Funduj dziecku tzw. „kąpiel słowną”, mów do niego przy wykonywaniu każdej wspólnej czynności: spaceru, ubierania, jedzenia, oglądania obrazków, rysowania, zabawy.
• Ważne, aby dziecko miało kontakt z innymi dziećmi i dorosłymi, to wzmocni w nim potrzebę komunikowania się.
• Wzmacniaj osiągnięcia dziecka.
Katarzyna Gutkowska