Na kolejny tydzień nauki zdalnej z terapii logopedycznej przygotowałam zestaw zabaw i ćwiczeń oddechowych.
Ćwiczenia oddechowe są bardzo istotnym elementem terapii logopedycznej i działań stymulujących ogólny rozwój dzieci. Powinny być one zawsze wstępem do pracy nad poprawną wymową.
Podczas zajęć logopedycznych tłumaczę dzieciom jak powinno wyglądać prawidłowe oddychanie i objaśniam konieczność równomiernego spokojnego nabierania powietrza przez nos. Przypominam też o możliwości gospodarowania oddechem tak, aby wystarczył na realizację dowolnej długości wypowiedzi.
W warunkach domowych Rodzice powinni również aranżować zabawy oddechowe, tak aby ćwiczenia nie były jednostajne i nudne oraz aby były wplecione w zwykłe czynności dziecka i urozmaicały czas spędzany razem.
Podczas zabaw oddechowych trzeba pamiętać, że:
– są one koniecznym elementem terapii logopedycznej i powinny być wykonywane precyzyjnie, dokładnie i bez pośpiechu
– należy je wykonywać systematycznie przynajmniej raz dziennie
-powietrze należy nabierać swobodnie przez nos, bez niepotrzebnego przedłużania wdechu i wdychania powietrza na zapas
-dziecko podczas zabaw oddechowych powinno być rozluźnione i spokojne
– wydech powinien być równomierny, spokojny i dostosowany do rodzaju zabawy
-przedłużanie wydechu nie powinno być zbyt długie, gdyż może opróżnić płuca z tzw. „powietrza zapasowego” co może doprowadzić do zawrotów głowy
-każde dziecko ma własny, indywidualny rytm oddechu, inną pojemność płuc i dlatego powinno wykonywać ćwiczenia zgodnie ze swoimi możliwościami
-dziecko nie powinno wykonywać ćwiczeń, gdy ma katar, niedrożny nos, jest przeziębione
-wydolność oddechowa dziecka pogarsza się w sytuacji gdy ma przerost trzeciego migdałka lub krzywą przegrodę nosa, problemy alergiczne itp
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
* robienie bąbelków w szklance lub miseczce z wodą przy użyciu słomki(zabawa w „Gotowanie wody”)
* wąchanie kwiatów prawdziwych lub wymyślonych, rozpoznawanie zapachów z otoczenia np. z kuchni
* zdmuchiwanie z gładkiej, a następnie z chropowatej powierzchni (np. tkaniny, koca dywanu, pogniecionej gazety) lekkich przedmiotów np. piłeczki, wacika, papierowych kuleczek, guzików, koralików itp
* dmuchanie na wiatraczki lub zawieszone na nitkach lekkie przedmioty np. papierowe listki, kwiatki, słoneczka, kolorowe piórka itd. (dmuchamy na zmianę: długo – krótko – jak najdłużej, słabo – mocno – jak najmocniej)
dmuchanie na świecę tak, aby nie zgasła i obserwowanie jak wygina się płomień
* gwizdanie na gwizdku (długo na spokojnym wydechu lub krótkimi seriami o takiej samej długości)
* chuchanie na szybę, lusterko
* dmuchanie na kartkę papieru trzymaną w dłoni tak, aby kąt jej odchylenia wciąż pozostawał taki sam
* dmuchanie do celu, np. papierowych lub zrobionych z włóczki czy folii aluminiowej kuleczek
* dmuchanie na zabawki pływające po wodzie w czasie kąpieli (mogą być wykonane samodzielnie wykonane samodzielnie, np. z nakrętek po napojach lub papieru, zrobienie kto potrafi papierowej łódki)
* puszczanie baniek mydlanych (dzieci to uwielbiają)
* ćwiczenia z wdechem: przekładanie drobnych elementów za pomocą „wsysania” ich przez słomkę – tak jak odkurzacz (np. układanie kropek na wyciętym z papieru muchomorku lub biedronce, ozdabianie kuleczkami z folii aluminiowej lub koralikami jakiegoś wydrukowanego obrazka – sukienki, samolotu, misia itp)
* ćwiczenia z piórkami: zdmuchiwanie z ręki i łapanie, dmuchanie na piórko, aby jak najdłużej było w powietrzu, mocne dmuchnięcie, aby piórko poleciało jak najdalej
* dmuchanie na samochodzik resorowy po trasie wyznaczonej na stole, dywanie lub kartonie
* dmuchanie ku górze na swoją grzywkę, aby się włosy ruszały i utrzymywały chwilę w powietrzu
* wykonywanie „dmuchanych obrazków” za pomocą kartki z plamą farby, którą dziecko rozdmuchuje z pomocą słomki , aby powstał obrazek
Przesyłam serdeczne pozdrowienia dla wszystkich.
Życzę udanej zabawy przy wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń
Wasz logopeda p. Dagmara.