Integracja

I. Charakterystyka grup integracyjnych

W naszym przedszkolu funkcjonują dwie grupy integracyjne. Jest to rozwiązanie, które umożliwia wspólne wychowanie i edukację dzieci zdrowych i dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Celem takich grup jest stworzenie przyjaznego środowiska, które sprzyja akceptacji, rozwijaniu empatii oraz wzajemnemu wsparciu.

Różnorodność dzieci

W grupach integracyjnych uczy się na jednakowych prawach i obowiązkach 20 dzieci, w tym do 5 ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, autyzmem).

Indywidualizacja nauczania

Program dostosowany jest do możliwości i potrzeb każdego dziecka, z uwzględnieniem terapii specjalistycznych.

Wsparcie specjalistów

W każdej grupie integracyjnej oprócz wychowawców zatrudniony jest nauczyciel wspomagający. Przedszkole także zapewnia wsparcie logopedy, psychologa, pedagoga specjalnego i rehabilitanta.

Rozwój społeczny i emocjonalny

Dzieci uczą się współpracy, akceptacji różnic, pomagania innym i budowania relacji w sposób naturalny.

II. Korzyści płynące z grup integracyjnych

Dla dzieci z niepełnosprawnościami

Możliwość funkcjonowania w naturalnym środowisku rówieśniczym. Rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych.

Dla dzieci zdrowych

Nauka tolerancji, empatii i wrażliwości na potrzeby innych.

Dla rodziców

Poczucie, że ich dzieci są częścią środowiska rówieśniczego, które sprzyja wzajemnemu wsparciu i indywidualnemu rozwojowi.

Grupy integracyjne w przedszkolu to ważny element w budowaniu społeczeństwo otwartego na różnorodność i inkluzję.