I. Charakterystyka grup integracyjnych
W naszym przedszkolu funkcjonują dwie grupy integracyjne. Jest to rozwiązanie, które umożliwia wspólne wychowanie i edukację dzieci zdrowych i dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Celem takich grup jest stworzenie przyjaznego środowiska, które sprzyja akceptacji, rozwijaniu empatii oraz wzajemnemu wsparciu.
Różnorodność dzieci
W grupach integracyjnych uczy się na jednakowych prawach i obowiązkach 20 dzieci, w tym do 5 ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, autyzmem).
Indywidualizacja nauczania
Program dostosowany jest do możliwości i potrzeb każdego dziecka, z uwzględnieniem terapii specjalistycznych.
Wsparcie specjalistów
W każdej grupie integracyjnej oprócz wychowawców zatrudniony jest nauczyciel wspomagający. Przedszkole także zapewnia wsparcie logopedy, psychologa, pedagoga specjalnego i rehabilitanta.
Rozwój społeczny i emocjonalny
Dzieci uczą się współpracy, akceptacji różnic, pomagania innym i budowania relacji w sposób naturalny.
II. Korzyści płynące z grup integracyjnych
Dla dzieci z niepełnosprawnościami
Możliwość funkcjonowania w naturalnym środowisku rówieśniczym. Rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych.
Dla dzieci zdrowych
Nauka tolerancji, empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
Dla rodziców
Poczucie, że ich dzieci są częścią środowiska rówieśniczego, które sprzyja wzajemnemu wsparciu i indywidualnemu rozwojowi.
Grupy integracyjne w przedszkolu to ważny element w budowaniu społeczeństwo otwartego na różnorodność i inkluzję.