Nasze przedszkole
pracuje w oparciu o program
I. Brody „Od przedszkolaka do pierwszaka”.
Program autorstwa Iwony Brody otrzymał wyróżnienie w 2009 roku w konkursie organizowanym przez CODN i MEN w związku z uwzględnieniem przez autorki – w rozwiązaniach programowo metodycznych – dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ponadto w bieżącym roku szkolnym realizujemy
następujące programy i projekty:
♦ program adaptacyjny „Ułatwić start w przedszkolu” – program realizowany w grupie dzieci najmłodszych rozpoczynających edukację przedszkolną. Głównym celem tego programu jest ułatwienie dzieciom adaptacji w nowych warunkach, otoczenie szczególną opieką zapewniającą bezpieczeństwo i przyjazną atmosferę w przedszkolu.
………………………………………………………………………………………………………………………………
♦ Program Edukacji Ekologicznej „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
♦ Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna Nasza Polska Cała” edycja IV
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny Piękna Nasza Polska Cała jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100 rocznicę odzyskania niepodległości. Autorem i koordynatorem Projektu jest pani Ludmiła Fabiszewska -nauczyciel przedszkola z Aleksandrowa Łódzkiego.
Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny to właściwy czas na rozbudzenie w dziecku świadomości kim jest i skąd pochodzi.
Celem projektu jest kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie na piękno,
folklor i tradycje Polski, kształtowanie tożsamości narodowej dzieci poprzez:
* Poznanie historii państwa polskiego i symboli narodowych.
* Poznanie tradycji, zwyczajów, obrzędów ludowych z regionów Polski i Kresów
* Poznanie tańców ludowych i potraw regionalnych.
* Wzmacnianie poczucia radości i dumy z bycia Polakiem.
* Integracja placówek edukacyjnych z Polski i Kresów
Projekt objęli honorowym patronatem: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Witold Stępień – Marszałek Województwa Łódzkiego, Jacek Lipiński – Burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Wydawnictwo Edukacyjne MAC, Telewizja Łódzka, Telewizja Aleksandrowski Kurier, Zespół ludowy Rokiczanka.
Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą Programową i kierunkiem polityki oświatowej MEN.
Projekt jest realizowany w grupach: Zajączki, Żabki, Stokrotki.
……………………………………………………………………………………………………………………………….
♦ Ogólnopolski projekt „Las, dwa, trzy – matematyczne przygody wśród przyrody”
Inspiracją do stworzenia projektu jest fascynacja pedagogiką przedszkoli i szkół leśnych. Celem głównym jest promowanie edukacji w kontakcie z naturą i poprzez jej doświadczanie. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności matematyczne poprzez działania blisko przyrody, postrzeganie przyrody jako naturalnego środowiska zapewniającego dzieciom możliwości zabawy i rozwoju sprzyjającego wykorzystywaniu wszystkich zmysłów. Patronat nad projektem objęło „Bliżej przedszkola” oraz Polski Instytut Przedszkoli Leśnych.
Projekt realizowany w grupie Biedronki.
……………………………………………………………………………………………………………………………
♦ Ogólnopolski projekt edukacyjny „Europa i ja”
♦ Ogólnopolska akcja Zdrowo i Sportowo
Akcja ma na celu promowanie aktywności fizycznej wśród dzieci najmłodszych (3-10 lat) i jest kierowana nie tylko do nauczycieli i wychowawców, ale także rodziców i opiekunów dzieci. Proponowane zadania w największym stopniu dotyczą zajęć sportowych, ćwiczeń i zabaw ruchowych, które nauczyciele i rodzice mogą wykonywać z dziećmi.
W ogólnopolskiej akcji bierze udział grupa Stokrotki.
…………………………………………………………………………………………………………………………..
♦ Projekt autorski „Warcaby”
Dzięki tej popularnej grze planszowej dzieci przede wszystkim rozwijają umiejętność myślenia strategicznego i logicznego, przestrzegania zasad i reguł, rozwijają koncentrację, dyscyplinę, odpowiednią rywalizację powiązaną z umiejętnością radzenia sobie z wygraną i porażką, cierpliwość, samodzielność w podejmowaniu decyzji, trenują pamięć i uczą gry fair-play.
Projekt realizowany w grupie Biedronki.
…………………………………………………………………………………………………………………………
♦ Koncepcja pracy „Outdoor education”
OE to koncepcja pracy nastawiona na proces uczenia się poprzez samodzielne doświadczenie oraz eksperymentowanie. Działania uczniów i nauczycieli koncentrują się na poznawaniu (zdobywaniu wiedzy i umiejętności) podczas zajęć w plenerze. Środowisko naturalne jest jednocześnie środkiem dydaktycznym, tłem oraz pretekstem do uczenia się. Prowadzący zajęcia nauczyciel przyjmuje rolę towarzysza, mentora, i nie powinien sięgać po metody podające. „Charakterystycznymi formami wykorzystywanymi w OE są gry zespołowe na świeżym powietrzu, wędrówki i ekspedycje,
Za najkrótszą, ale też najpełniejszą definicję outdoor education można uznać myśl Konfucjusza: „Powiedz, a zapomnę; pokaż, a zapamiętam; pozwól przeżyć, a zrozumiem”.
Kluczowe zasady outdoor education to:
• uczeń uczy się sam, a nie jest nauczany (to stwierdzenie wywodzi się z konstruktywizmu oraz neurodydaktyki);
• uczenie się w grupie jest łatwiejsze i efektywniejsze;
• ważna jest możliwość wyboru (w grach, wyzwaniach, zadaniach), która zastępuje szkolny przymus;
• jak najwięcej treści nabywa się przez realne doświadczenie (zasada uczenie przez działanie);
Koncepcja jest wdrażana w grupie Biedronki.
……………………………………………………………………………………………………………………………..
♦ Ogólnopolski Projekt Czytelniczy „Mały miś w świecie literatury”
W roku 2021/2022 grupa trzylatków bierze udział w projekcie ,,Mały miś w świecie wielkiej literatury” organizowanym przez wydawnictwo MAC Edukacja. Dzieci wraz z nauczycielami wybrały misiową maskotkę- Tuptusia, który zamieszkał w kąciku czytelniczym w naszej sali.
………………………………………………………………………………………………………………………………